Planinarska staza 57 i 57A

Podaci o stazi 57
duljina staze 6,1 km, vrijeme prolaza 2 h 30 min

Grafikon visine za stazu 57: Staza 57 - grafikon visina

Staza 57Planinarska staza 57 (na karti označena crveno lijevo) vodi iz Gračana do vrha Medvednice. Na putu se prolazi pored komunikacijske postaje s antenskim stupovima na uzvisini Tusti vrh i kasnije pored planinarskog skloništa "Snopljak" (uz njega je i izvor pitke vode).

Na karti je prikazann (crvena trasa desno) odvojak planinarske staze 57A (Gipsova staza) koji ide jednim dijelom točno ispod trase žičare i planinarska staza 55 (žuta) koja vodi do sanatorija Brestovac.

Pristup tramvajem
Do polazišne točke ove staze dolazi se tako da se izađe na predzadnjoj stanici "Gračani" tramvaja br. 15 koji ide iz Mihaljevca do Gračanskog Dolja (Tunela).

Fotografije

Lovačka čeka uz stazu 57 (blizu trase žičare i skloništa "Snopljak"):

Pozicija "Lonjščina" na stazi 57 prema Brestovcu (poslije Tustog vrha):

Pogled prema TV tornju s pozicije Tustog vrha:

Spomen ploča pobijenim Gračancima na stazi 57A:

Raspelo i spomen ploča pored staze 57A iznad Gračana:

Broj komentara: 18:

Anonimno kaže...

Ne znam jesu li markacisti pogriješili ili se radi o nekoj drugoj zbrci, ali...

Dio staze kojom se ide od Snopljaka ka kući na Brestovcu (prođe se ispod žičare) je označen s 55.

Kod Snopljaka je račvanje - taj dio, koji je označen s 55 ide lijevo, a 57 se penje gore i za 15-ak minuta se spaja sa stazom 15 koja se onda dalje, pri vrhu spaja sa stazom 52 i dolazi do gornje postaje žičare. Po tome, dakle, 57 ne prelazi preko Brestovca.

Stjepan Brbot kaže...

Brestovac nije jedna zgrada nego cijeli kompleks zgrada. Staza 55 ide s istočne strane, a staza 57 sa zapadne strane i dolaze obije do Brestovca. E sad, tamo je cijeli splet staza koje se međusobno miješaju pa postoje odvojci 55a, 57a, pa staza 15 i 57 idu jednim dijelom istom trasom. No u pravu si da tu nije baš sve čisto. Prema GISDATA karti staza 57 na račvanju koje spominješ ide ulijevo dok je ta ista staza na SMAND karti označena brojem 55, a 57 nastavlja udesno prema stazi 15 i dalje prema sljemenu Medvednice.

Anonimno kaže...

To za Brestovac stoji, ali 'kuća na Brestovcu' je samo jedna - bivša lugarska kuća Brestovac, danas duga prizemnica "Kod Zohe", ispod bivšeg bolničkog kompleksa.

Staza između kuće (počinje istočno od kuće) i Snopljaka ima kod Snopljaka oznaku 55. Ti si mi odgonetnuo otkud vjerojatno potječe zbrka.
Markacija je, dakle, očito napravljena po mapi SMAND; no, ti si (kao i Park prirode Medvednica, recimo) na svojoj mapi staze označio po GIDSDATA mapi.

Stjepan Brbot kaže...

Radio sam nekakve preinake na trasi staze 57 i 55 i mislim da je sad napravljeno prema oznakama koje se susreću na terenu (ne nužno i na mapama).

Unknown kaže...

Staza 57a je u očajnom stanju, blatnjava, razrovana, na nekim djelovima nema ni markacije. Htio sam onuda se ići pa se spojiti na 15, odustao sam jer nisam našao odvojak pa sam se vratio..

Anonimno kaže...
Administrator je uklonio komentar.

pozdrav!
prvo svaka čast na blogu i opisima staza. htio bih samo reći da trasa staze 57 u kml datoteci ne odgovara trasi prikazanoj na karti (koja je točna) pa bi bilo dobro da se ispravi. lp

Jazz kaže...

Dobra staza. Pogotovo onaj dio ispod žičare, podsjeća na djetinjstvo i na gledanje iz žičare neke ljude koji ispod šeću :) Ali kod Snopljaka se gubi, tj. postaje 55. I onda sam nastavila nekom desno prema šumi (ne sjećam se broja staze),ali katastrofa. Više siječe cestu, nego što se ide po šumi. Jedino ići po 55 do Brestovca, ali i tu je jedan dio drveća valjda polomljen ili je staza zatrpana,al treba se dobro potruditi da se ne izgubi sa staze.

Anonimno kaže...

Staza 57A je praktično napuštena, iako na njoj ponegdje još stoje lijepi putokazi romarskog puta. Iz pravca Gračana: ravno stalno uz desnu (zapadnu) stranu potoka kolskim putem uz nekoliko spomen obilježja, do mjesta gdje uz put s desna žubori voda. Tu treba skrenuti desno preko vode i onda po drugom zapuštenom kolskom putu strmo i u serpentini gore, prolazak ispod ex žičare i jedne livade dok se ne desno ne ugleda veliko odmorište na Leustekovoj stazi. Tu treba preko krčevine (bespuće) u pravcu odmorišta. U suprotnom pravcu se na odmorištu nalazi jedna markacija koja upućuje na dva smjera za Gračane, kao da je s desnim putem (57A) sve u najboljem redu!? Tu treba preko besputne krčevine na drugu stranu do slabog kolskog puta i njime nepogrešivo ravno i bez ikakvih skretanja do Gračana. Na markacije koje bi vas vodile i upućivale zaboravite, ono malo što ih ima može još i zbuniti (jedna u šumi upućuje na neko križanje kojeg uopće nema)...

Bugarin kaže...

Nakon prethodnog komentara, sada da kažem malo i o stazi br. 57. Nakon neobično strmog uspona prije zadnje kuće u Gračanima, staza br. 57 nastavlja ravno nezanimljivim usjekom (dok staza br. 55 zaokreće uz tu zadnju kuću i ide puno ljepšom varijantom - vidi komentar za tu stazu!). Deset metara nakon ponovnog spajanja sa stazom br. 55, opet se od nje odvaja desno. Izlaskom na šumski kolski put treba desno, koji s vremenom prebacuje na zapadnu stranu hrpta. Na jednom izbočenom mjestu staza skreće s kolskog puta strmo udesno i nakon par minuta uspona izlazi na hrbat odakle položeno treba ispod ex žičare do izlaska na široki makadam. Tu treba par metara lijevo pa opet desno po užem kolskom putu. Vrlo brzo treba opet skrenuti desno s kolskog puta na usku stazu koja se penje prema sljemenskoj cesti. Neposredno prije 3. križanja s cestom s desna neprimjetno i neoznačeno prilazi napuštena staza br. 15, a nakon tog 3. križanja treba ići lijevo, a ne desno za Runolist. Dalje uz slabe markacije opet preko ceste i po hrptu do još jednog prelaska preko ceste i nakon par minuta na vrh Medvednice. U suprotnom smjeru je kritična točka treći prelazak preko sljemenske ceste. Par metara nakon toga treba desno (lijevo je napuštena staza br. 15).

Unknown kaže...

Pozdrav. Ako se netko penjao 57-icom u zadnje vrijeme, može li mi reći da li je mogao slobodno proći kroz ulaz u šumu kod zadnje kuće u ulici Gračec? Doživjela sam naime da su me skoro napala neka tri psa na samom početku staze, tj. ulaza u šumu 57.. Da li je netko možda nešto slično doživio?
Ovaj problem "rješavam" tako da iza kuće skrenem lijevo na stazu 55 pa kod raskršća u šumi kod table nastavim 57-icom. Isto i kad se vraćam.

Staza je inače lijepa i mirna, zanimljivi su oni dijelovi koji prolaze ispod žičare. Ali kod Snopljaka postaje 55 i vodi do Brestovca..

Bugarin kaže...

Dora, već je rečeno da je iz Gračana puno bolje krenuti po stazi br. 55 (lijevo uz zadnju kuću). Na tom dijelu varijantu staze br. 57 treba ukinuti jer je nezanimljiva, a ima i tih pasa.
Inače ne razumijem gdje je točno lokacija gdje ti se pretvara staza br. 57 u stazu br. 55, odnosno kako ti kažeš "kod Snopljaka". Je li to, gledajući uzbrdo, prije strmog uspona prema žičari gdje se nastavljajući ravno kolskim putem brzo izlazi na tzv. "obilaznicu" staze br. 55, ili pak nakon prolaska ispod žičare, gdje je lakše skrenuti lijevo po makadamu na stazu br. 55 nego pronaći slabo skretanje u šumu desno uzbrdo prema sljemenskoj cesti i spoju s napuštenom stazom br. 15 (i dalje direktno na vrh).

Unknown kaže...

Danas sam isla 57-icom do vrha. U pravu ste za ovo skretanje desno u šumu prije Snopljaka, odnosno nakon račvanja. Taj dio sam predvidjela, lako se produži ravno po 55-ici. No kasnije se staza spaja s 15 i vodi do vrha..
Sto se tiče pasa, mislim da je to odgovornost vlasnika. To je ipak početak planinarske staze, pa nije ugodan osjecaj kada se tri psa zalete na tu žičanu ogradu i laju kao da su bijesni. Obožavam pse i imam ih doma, ali ovako se stječe dojam da se potencijalne setace zeli "otjerati".
No, ko ih šiša, kak se veli, idem lijevo po 55 i onda se u šumi spojim na 57. Pozdrav

detko kaže...

Gosek Stefe, Gipsova staza je barem na HGSSovoj karti oznacena brojem 51.

Bugarin kaže...

Da malo dopunim svoj komentar od 22.7.2016. o stazi br. 57A. Naime, zima čini svoje i bez raslinja se bolje vidi, a i šumari su nažalost učinili štošta u međuvremenu. Dakle, iz pravca Gračana više nije problem naći skretanje desno preko potoka jer su šumari tuda sada "proširili" svoj put. Blata je naravno napretek... Na prvoj serpentini se sada vidi markacija koja vodi desno prečicom i taj dio staze se može pratiti usprkos porušenim stablima sve do izlaska na krčevinu preko koje treba opet na onaj isti kolski put (u suprotnom smjeru nema šanse da se na krčevini prepozna markirana kratica lijevo...). Odmah po skretanju desno na kolski put sada je vidljiv i odvojak tzv. Gipsove staze. Ta staza nema nikakvu brojčanu oznaku (pa ni 51, kako stoji u karti HGSS-a) i vrlo je "maštovito" markirana ravno ispod žičare. Nakon prolaska dva stupa (ispod prvog se priključuje s desna puno prometniji odvojak s odmorišta na Leustekovoj stazi) staza se na hrptu spaja sa stazom br. 57.
Što se tiče staze br. 57, još jednom ponavljam da se ona ne "pretvara" u stazu br. 55. kod odmorišta Snopljak, već se par metara prije odmorišta slabo vidljivo odvaja desno uzbrdo prema sljemenskoj cesti.

Grga kaže...

Vozilo parkiramo ispred Spara ili negdje u blizini i krenemo ulicom Gračec. Već u ulici postoje markacije. Ulicom idemo jedno 80 metara i dolazimo na odvojak ulice Gračec. To je isto markirano.Zatim odvojkom Gračec strmo gore do zadnje kuće i s lijeve strane uz kuću su stepenice. Nekada je tu pisalo staza 55, danas piše staza 57. Dakle ne ide više desnim putem gdje su bili oni psi. Sada je to početak staze 57. Popnemo se stepenicama i krenemo u šumu, prvo laganim uskim putem kroz mladu šumu, da bi se nakon nekog vremena taj put počeo serpentinasto penjati uzbrdo. Sve je to staza 57. Kada dosegnemo visinu put se počinje lagano penjati i dolazimo na križanje sa stazom 55. Lijevo kreče staza 55 i tu joj je početak, a staza 57 lagano vodi ravno uzbrdo. Još uvijek hodamo planinarskim putem uzbrdo kroz šumu dok ne dođemo na izlaz gdje trebamo skrenuti lijevo, na široki šumski traktorski put. Takav put nas vodi sve do Jelčić placa i tu prestaje. Nakon toga put je dovoljno širok i vodi na do ispod Tustog vrha. Sada skreće relativno strmo prema Tustom vrhu i tu se otvaraju vidici na Medvedgrad i već pri vrhu na toranj. Izlazimo na široku cestu koja nas desno vodi na Tusti vrh, a lijevo je pogled na sljemenski toranj desno prema Lipi i Rogu. Sada smo došli ispod nove žičare. Tu krećemo ravno. Osjećate se kao da hodate autocestom koliko je široka. markacije su sve rjeđe , radi devastacije, ali hodamo prema sljemenskom tornju. Dolazimo na cestu koja vodi na Brestovac, a mi slijedimo lijepi uski put kroz šumu prema tornju. skretanje je vidljivo i dobro markirano. Nastavimo tim uskim putem i tu prvi puta siječemo asfaltiranu sljemensku cestu, samo pređemo na drugu stranu i odmah izlazimo drugi puta na sljemensku cestu. Prije trećeg izlaza na sljemensku cestu(samo par metara od ceste) je križanje sa stazom 15. Tu prestaje staza 57. Dalje nastavlja staza 15. Znam da vam je to možda nelogično, ali je tako HPS odredio. Staza se dalje nastavlja po starom, još se vide stare markacije staze 57, ali službeno to nije ta staza.

Marko Prpić kaže...

@Grga, hvala za detaljan opis!